TitleVision Forum
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Ryd op i hjørnerne!

3 deltagere

Go down

Ryd op i hjørnerne! Empty Ryd op i hjørnerne!

Indlæg af Tanjaa 28/7/2012, 00:09

En sjov en fra biografversionen af "The Dark Knight Rises": Den unge betjent går fra rum til rum og sikrer med hævet pistol. Ud af skyggerne træder hans chef, Commissioner Gordon, som belærer ham: "Clear the corners, rookie!" Det fik oversætteren til "Gør plads til mig." Mon ikke snarere der mentes, at betjenten skulle se sig bedre for end at kaste sig ud i et feng shui-projekt og sørge for, at der ikke stod møbler i hjørnerne? Smile

Tanjaa

Antal indlæg : 5
Registration date : 04/09/11

Tilbage til toppen Go down

Ryd op i hjørnerne! Empty Sv: Ryd op i hjørnerne!

Indlæg af Peter Bjerre Rosa 28/7/2012, 01:26

Jeg synes bestemt ikke, at det er en "sjov en". Fejlen er tragikomisk og blot en af mange oversættelser i filmen, der er komplet "goddag, mand - økseskaft".

Sagen er, at det er mig, der har stået for oversættelsen. Og undskyldningen er, at jeg ikke fik lov at se så meget som et sekund af filmen, før jeg selv købte en billet til dagen efter premieren. Filmselskabernes piratparanoia er så voldsom, at oversættere af højtprofilerede film må nøjes med at oversætte en udskrift af filmens dialog.

Ikke engang et manuskript med regibemærkninger blev jeg betroet, og så kan det altså være en udfordring at gætte, hvad der sker på skærmen. Jeg har ingen chance for at vide, hvem der er til stede, at scenen foregår på et hospital, at Blake lige er vadet ind på Gordons stue uden at se sig for, og at Gordon med kæk stemmeføring og pistolen fremme udbryder "clear the corners".

Heldigvis har filmselskabet indset, at det kan være problematisk at oversætte uden billedside, så i enkelte tilfælde har de været så venlige at indsætte en note, der forklarer replikken. I dette tilfælde: "Clear the corners = make way for us". Tak, filmselskab! Tak ...

Peter Bjerre Rosa

Antal indlæg : 2
Registration date : 28/01/08

Tilbage til toppen Go down

Ryd op i hjørnerne! Empty Sv: Ryd op i hjørnerne!

Indlæg af Tanjaa 28/7/2012, 16:50

OMG! som man siger. Det forklarer en del. Har du overvejet ikke at sætte dit navn under tekstningen, når den skal udfærdiges under sådanne suboptimale arbejdsforhold?

Tanjaa

Antal indlæg : 5
Registration date : 04/09/11

Tilbage til toppen Go down

Ryd op i hjørnerne! Empty Sv: Ryd op i hjørnerne!

Indlæg af Niels Søndergaard 28/7/2012, 17:08

Jeg tekstede biograffilm i 20 år fra 1980 til cirka 2000, hvor jeg begyndte at afvikle den del af gesjæften, netop fordi vilkårene blev fuldstændig uacceptable. Hvis jeg havde fået tilbudt Batman-tekstningen på de betingelser, havde jeg sagt nej. Havde jeg alligevel lavet den - men hvorfor skulle jeg dog det? - ville jeg have undladt at kreditere mig.

Jeg kender folk (ingen navne nævnt), som, når de får den slags opgaver, går hjem og downloader en piratkopi af filmen for at kunne levere et ordentligt stykke arbejde. Selv den værste cam-udgave er i sådan en situation 100 gange bedre end en udskrift af dialogen. Jeg håber da, at udlejerne læser med her og indser det urimelige i situationen. Ikke fordi jeg tror, det vil ændre noget som helst. De danske selskaber er blot ekspeditionskontorer for de amerikanske bosser, og de skal i hvert fald ikke have noget i klemme. No sir!

Til alle tekstere, som kommer i den situation: Sig for guds skyld nej til enhver urimelighed - ellers lærer de det jo aldrig. Det eneste, du får ud af at tage sådan en opgave, er at få dit gode navn og rygte ødelagt. Der er masser af wannabes, som vil give deres højre hånd for sådan et job. Jamen så lad dem da.
Niels Søndergaard
Niels Søndergaard

Antal indlæg : 99
Age : 76
Registration date : 27/12/07

Tilbage til toppen Go down

Ryd op i hjørnerne! Empty Sv: Ryd op i hjørnerne!

Indlæg af Peter Bjerre Rosa 28/7/2012, 17:46

Tanjaa, jeg har den holdning, at folk har krav på at vide, hvem der har ødelagt deres filmoplevelse (eller beriget den, hvis oversættelsen er god). Derfor står jeg altid ved mit arbejde, og jeg kan godt tåle ridser i lakken. Og hvis folk klager til mig, kan de i det mindste få en forklaring.

Jeg har kun én gang tidligere oplevet lignende vilkår, og det var, da Inception skulle tekstes. Som regel har jeg fuld adgang til filmen, et fremragende manuskript og en acceptabel deadline. Men tendensen går utvivlsomt den forkerte vej i branchen generelt. Lige nu kæmper jeg for at få lov at bearbejde mine tekster til dvd-udgaven, så der bliver luget ud i fejlene.

Peter Bjerre Rosa

Antal indlæg : 2
Registration date : 28/01/08

Tilbage til toppen Go down

Ryd op i hjørnerne! Empty Sv: Ryd op i hjørnerne!

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum