TitleVision Forum
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Er alle dyr intetkøn?

Go down

Er alle dyr intetkøn? Empty Er alle dyr intetkøn?

Indlæg af christel 15/11/2009, 16:52

Jeg ved ikke hvilket firma der tager sig af tekstningen af engelsksprogede programmer på TV2, men både jeg og andre hundetosser har gentagne gange undret os over, at enhver omtale af dyr konsekvent oversættes med "den", uagtet at den talende siger "he" eller "she". Det sker f.eks. i programmer fra National Geographic, som det der blev sendt i dag, søndag d. 15/11, med titlen "Designer Dogs", samt i serien om den engelske hundetræner Victoria Stillwell, "It's Me or the Dog".

Det er almindeligt brugt, også hos danske hundeejere, at omtale hunden som "han" eller "hun", og ikke sjældent bliver der taget anstød af den, efter manges mening, nedgørende betegnelse "den", som man i dag vist kun finder meget langt ude på landet, hos folk meget langt oppe i alderen.

I håb om at den/de pågældende ansvarlige ser dette Er alle dyr intetkøn? Icon_flower

christel
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Er alle dyr intetkøn? Empty Ja, dyr er intetkøn

Indlæg af Peter 24/11/2009, 06:15

Jeg er ikke fra landet, men du vil sikkert betragte mig som højt oppe i årene.
Jeg siger ikke han eller hun om hverken hunde, katte, høns eller haner, hingste eller hopper, insekter osv.,
og jeg kunne derfor heller ikke drømme om at gøre det som tekster.
Jeg har ikke tekstet de udsendelser, du omtaler, så det er jeg altså ikke ene om.

Peter

Peter
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Er alle dyr intetkøn? Empty Sv: Er alle dyr intetkøn?

Indlæg af christel 24/11/2009, 18:11

OK, fair nok at du personligt har det på den måde - men skal man ikke tekste som der bliver talt?

christel
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Er alle dyr intetkøn? Empty Sv: Er alle dyr intetkøn?

Indlæg af Inge 27/11/2009, 13:58

Nej, man skal da ikke tekste, som der bliver talt.
Man skal tekste, som man taler på dansk.

Inge
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Er alle dyr intetkøn? Empty Sv: Er alle dyr intetkøn?

Indlæg af christel 28/11/2009, 09:28

Tak Inge. Men det er så min påstand at danske hundeejere omtaler deres hunde med køn. Jeg har de sidste 15 år deltaget aktivt i hundetræning og andre aktiviteter med hunde, og har en stor omgangskreds af hundeejere - og jeg kender kun et par stykker der siger "den" om deres hund. Og det er vel trods alt hundeejere, der er målgruppen for udsendelser om hunde?
I øvrigt kan man se de danskproducerede programmer med hundepsykolog Irene Jarnved - her siges sandelig også "han" og "hun" om de deltagende hunde...

christel
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Er alle dyr intetkøn? Empty Sv: Er alle dyr intetkøn?

Indlæg af Ace 5/12/2009, 13:16

Jeg ved, at kanaler som National Geographic, Animal Planet og lignende i hvert fald tidligere specifikt har bedt deres tekstere om konsekvent at skrive "den" i stedet for "han/hun" om alle dyr. Jeg kender ikke årsagen, men på engelsk er det langt mere almindeligt at bruge han/hun i dyreverdenen. For ikke så længe siden så jeg et program, hvor et hanvildsvin blev omtalt "he", men det ville ingen almindelige danskere vel sige "han" om?
Alt i alt kan jeg egentlig ikke se det helt store problem i at omtale hunde som intetkøn, uagtet målgruppen for programmet.

Ace
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Er alle dyr intetkøn? Empty Dyr er både/og

Indlæg af Niels Søndergaard 18/12/2009, 13:51

Man må naturligvis tage hensyn til, at der er mange mennesker, som kalder deres kæledyr "han" og "hun". Det gør jeg selv og kunne ikke drømme om at gøre andet. En hest eller ko ville jeg derimod altid betegne "den". Hvis de personer, der skal tekstes, er hunde-, hamster- eller katteejere, og dyret så at sige er en del af familien, vil de kalde det "han" og/eller "hun". Om en bonde eller dyrlæge vil gøre det samme her i landet, ved jeg ikke. Men der er ikke noget odiøst ved at give sine egne firbenede venner en kønsbetegnelse. Og heller ikke at omtale andres dyr som "den" eller "det". Man må med andre ord ligesom ved tiltaleformer tage bestik af konteksten/situationen.
Niels Søndergaard
Niels Søndergaard

Antal indlæg : 99
Age : 76
Registration date : 27/12/07

Tilbage til toppen Go down

Er alle dyr intetkøn? Empty Sv: Er alle dyr intetkøn?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum